Mi is az a közbeszerzési tanácsadó?

Mielőtt beleugranánk, hogy pontosan mit is és hogyan kell csinálni ahhoz, hogy valakiből pecsétes közbeszerzési tanácsadó váljék, nézzük is meg pontosan, hogy az meg egyáltalán mit jelent? Első körben érdemes tisztázni, hogy a tanácsadó nem ügyvéd. Nem feltétel a jogi végzettség. Noha kétségtelenül hasznos lehet, ehhez nem szükséges öt évet koptatni a padot és bojtárkodni egy irodánál. Ami szükséges, az a pályázati rendszerek beható ismerete és a jogi nyelvezet, hazai joggyakorlat elsajátítása.

Ez persze önmagában elég vaskos feladat, de nem lehetetlen jogi diploma nélkül sem. Gyakran előfordul olyan cégeknél, akik rendszeresen vesznek részt pályázatokon, hogy egyik alkalmazottjukat taníttatják ki közbeszerzési tanácsadó posztra. Alapvetően a szakember felbérlése borsos, majd látni fogjuk, miért. Úgyhogy, ha rendszeresen szükség van rá, indokolt lehet a saját sorainkban kitermelni egy hozzáértőt. Szóval ez nem olyan elérhetetlen dolog.

A közbeszerzési tanácsadó feladatköre

Sokan gondolják, hogy a közbeszerzési tanácsadó valójában az ajánlattevőnek dolgozik, de ez nem teljesen igaz. Egyfelől a tanácsadó mind az ajánlattevői, mind az ajánlatkérői oldalnak tud segítséget nyújtani és általában rendelkezik is mindkettő egy egy szakemberrel. Másfelől a tanácsadó elsődleges feladata, akármelyik félnek dolgozzon is, a folyamatok jogszerűségének felügyelete. Ez persze nem jelenti, hogy egy szakember elég lenne egy egész projekt levezénylésére minden résztvevőt lefedve, mert az hatalmas munka, és nem egy emberes.

Viszont az könnyen meglehet, hogy aki ma közbeszerzési tanácsadó az ajánlatkérőnél, az a következő pályázaton az ajánlattevő tevékenységét fogja felügyelni. Egy egy tanácsadói weboldal szolgáltatásai közt mind a két ügyfélkört kiszolgáló feladatokat megtaláljuk. Így vagy úgy, de mindenképpen ugyanarról a folyamatról van szó, melyet ugyanúgy jogszerűnek szeretne látni, a kérdés csupán az, hogy kinek a tevékenységét felügyeli. Elméletben egy pályázat lefolyásának minden kis mozzanatát valaki felügyeli, bár ez nem mindig van felosztva a tanácsadók között. Nem minden pályázatnál szükséges a szakember bevonása, ha a tudásunkat és gyakorlatunkat elegendőnek ítéljük.

A közbeszerzési tanácsadó tehát megrendelőtől függően monitoringolhat pályázatokat, segíthet a pályázati anyag összeállításában, felügyelheti a kivitelezést és szolgálhat tanácsokkal. Vagy a pályázatkiírásban segédkezik, biztosítja a döntőbizottság összeállításában, elbírálási pontok meghatározásában is a jogszerűséget, alkalmasint pedig képviseli az ajánlatkérőt a kivitelezés ellenőrzésekor. Vitás esetekben is megrendelőjét képviselheti, hogy megoldást találjanak a helyzetre.

A közbeszerzési tanácsadó képzése

Alapvetően egy közbeszerzési tanácsadó OKJs képzés pár évet is igénybe vesz. Természetesen intenzitásától függően lehet ez egy-vagy akár két év. Egy ilyen képzés megtanít a pályázati rendszerre, megadja azokat a szakmai alapokat, ami alapján a folyton változó jogszabályi rendszert követni és alkalmazni lehet. Ez az emlegetett esetekben, amikor valamelyik cégnek gyakran van szüksége szakemberre, jó megoldás lehet, és a dolgozónak se rossz üzlet, hiszen a munkája így egy darabig biztosítva van – más tanácsadó biztosan nincs a cégnél.

Ellenben léteznek olyan pályázatok, ahol nem elegendő a közbeszerzési tanácsadó felkérése. Amennyiben negyven millió forintot meghalad a támogatás összege, avagy Uniós pénzforrásokról van szó, akkor a szimpla közbeszerzési tanácsadó helyett felelős akkreditált közbeszerzési szaktanácsadó, röviden faksz felkérésére van szükség. Mitől tud ő többet? Alapvetően az az elgondolás, hogy ekkora összegnél, illetve ilyen felelősségnél már elengedhetetlen a szakember bevonása.

Klasszikus pályázásoknál nem kötelező a közbeszerzési tanácsadó alkalmazása, itt igen. Egy felől ilyen összeg mellett biztosan telik rá, másfelől az is jogos elgondolás, hogy akkor viszont nem akárkit enged a törvény választani, hanem olyan szakembert, akinek vélhetően valóban szakismerete és gyakorlata van. Ezzel a céllal különböztet meg a törvény faksz-okat.

Ahhoz, hogy közbeszerzési tanácsadó szintről faksz-ra emelkedjen valaki, számos feltételnek kell eleget tennie. Egyfelől szükséges két év gyakorlat a szakmában. Másfelől itt már megkövetelik a felsőfokú diplomát. Emellett persze nem maradhat el még egy képzés, ami önmagában vélhetően kitölti azt a plussz két évet, amit megkövetelnek, mint gyakorlat. Ezen felül szükséges egy felelősségbiztosítás és egy állami regisztráció.

A közbeszerzési tanácsadó nyilvántartás

Amennyiben egy nagy projekthez keresek közbeszerzési tanácsadó kollégát, biztosra akarok menni, hogy az illető tényleg érti-e a dolgát, rábízhatom-e magam? Súlyos bírságokról lehet szó, ha hibát vétünk, hovatovább ezen is múlhat, hogy megnyerjük-e a pályázatot. Így hát hasznos volna egy rendszer, ahol legalábbis a szakemberek képzetségét le lehet nyomozni, hasonlóan a bejegyzett cégekhez, mikor azok valódiságáról akarunk meggyőződni.

Erre találták ki a faksz regisztrációt. Természetesen díj fejében, de a közbeszerzési tanácsadó ilyenkor kap egy azonosítót. Ezzel lekereshető az online adatbázisban, és ez igazolja, hogy az illető a faksz minden feltételének eleget tesz. Emellett fontos lehet még az elektronikus közbeszerzési rendszer, röviden EKR elsajátítása, mert ez gyakran sokkal gyorsabb módja az ügyintézésnek, mint a papír alapú.