Az MTZ 50 traktor motorja általában ismert a megbízhatóságáról, hiszen sok mezőgazdasági területen és országban használják ma is. A Minszk Traktorgyár (MTZ) által gyártott MTZ 50 traktorok sokféle mezőgazdasági munkában használhatók, és sok gazdálkodó elégedett a teljesítményükkel és üzembiztonságukkal..
Az MTZ 50 traktor hengerfeje kulcsfontosságú része a motorrendszernek. A hengerfej egy olyan alkatrész, amely a motor hengerének tetején található, és fontos szerepet játszik a motor működésében. Néhány fő szerepe a következők:
- Égéstermék kibocsátás szabályozása: A hengerfej tartalmaz szelepeket és dugattyúkat, amelyek segítenek a forró égéstermékek kivezetésében a hengerből.
- Hűtés: A hengerfejnek hűtőcsatornái vannak, amelyek lehetővé teszik a motor hőjének elvezetését.
- Szelepvezérlés: A szelepek a hengerfejen keresztül nyitnak és zárnak, szabályozva ezzel a friss levegő és üzemanyag beáramlását, valamint az égéstermékek kivezetését.
Amikor hibákat tapasztalsz vagy egy MTZ 50 hengerfej vásárlásán gondolkodsz, itt néhány dologra érdemes figyelni:
- Kopás és sérülések: Ellenőrizd a hengerfejet kopásra, repedésekre vagy más sérülésekre. A jó minőségű hengerfej élettartama és hatékonysága érdekében fontos, hogy ne legyenek súlyos károk.
- Tömítések: A hengerfej tartalmaz tömítéseket, amelyeknek megfelelően kell működniük. Szivárgások vagy tömítéshibák problémákat okozhatnak az égéstermékek szabályozásában és a motor hatékonyságában.
- Szelepek állapota: Ellenőrizd a szelepek állapotát, mert ezek szabályozzák a gázok be- és kilépését. Kopott vagy sérült szelepek csökkenthetik a motor teljesítményét.
- Hűtőrendszer: Ha lehetséges, ellenőrizd a hűtőrendszert is. A hengerfej megfelelő hűtése létfontosságú a motor megfelelő működése szempontjából.
- Szakszerviz dokumentáció: Amennyiben egy használt hengerfejet vásárolsz, kérj el minden rendelkezésre álló szervizdokumentációt, hogy tudd, mikor volt utoljára karbantartva vagy javítva.
Az MTZ 50 motorját általában egyszerűségéért és tartósságáért dicsérik. Az ilyen típusú traktorok gyakran nagy szilárdságú területeken és nehéz körülmények között is hatékonyan működnek. Az MTZ traktorok a könnyű karbantartás és a széles körben elérhető alkatrészek miatt is népszerűek.
Azonban, mint minden jármű, az MTZ 50 traktoroknak is szükségük van megfelelő karbantartásra és gondoskodásra annak érdekében, hogy hosszú élettartamúak legyenek és megbízhatóan működjenek. Az időszakos szervizelés, a motorolaj cseréje, a légszűrők tisztítása és a munkakörülményeknek megfelelő üzemeltetés mind fontosak a motor optimális állapotának fenntartásához.
Hengerfej hiba jelei
A motor kipufogófüstje fehér, édeskés szagú (fagyálló hűtőfolyadékkal feltöltött hűtőrendszernél) és főleg meleg újraindításnál gőzöl oka: vízgőz van a kipufogó füstben, az égéstérbe jutó hűtőfolyadék víztartalma párolog el ilyen módon.
Meleg motornál a hengerfej repedése a hőtágulás miatt kitágul, így több hűtőfolyadék kerül a motorba, mint a hideg motor esetén. Ha ilyenkor leállítjuk, majd újraindítjuk a motort, a bekerült nagyobb mennyiségű hűtőfolyadék távozik nagy gőzfelhő formájában. A motor nehezen, sokadszorra indul, 2-3 hengerrel, majd kis idő múltán indul be az összes henger oka: az előző pontban leírt hűtőfolyadék mennyiség miatt nem tud az adott henger beindulni, csak késve, mikor az égéstérben lévő hűtőfolyadék mennyiség már lecsökkent.
Gyakori a gyújtógyertya meghibásodás, jellemzően mindig ugyanannál a hengernél, oka: a gyújtógyertyára jutó hűtőfolyadék összezárja a két pólust és előfordulhat az is, hogy a gyújtógyertyát ez a jelenség tönkreteszi.
Gyakori a hűtőfolyadék forrás, oka: általában a nem megfelelő hűtés miatt forr fel a hűtőfolyadék, a nagy hőterhelés azonban deformációt, vetemedést okoz a hengerfejen, emiatt súlyosbodik a probléma. Nagy a nyomás a hűtőrendszerben, kipufogógáz szag érezhető a kiegyenlítő tartályból, oka: ebben az esetben a motor égésteréből a repedésen keresztül, vagy a tömítés mellett bejut a kipufogó gáz a hűtőrendszerbe.
Rövid idejű megoldás lehet ilyenkor a hűtő sapka gumitömítésének az eltávolítása azért, hogy ne tudjon nyomás keletkezni a hűtőrendszerben. Vigyázat! Ilyenkor már forrhat a hűtőfolyadék! „Kapucsínós”, barnás-olajos hab az olajbetöltő nyílás sapkáján (ami hosszabb távú autózás után sem tűnik el), oka: az olajtérbe jutó vízgőz keveredik az olajpárával, ez csapódik le az olajbetöltő nyílás sapkáján.
Emulziós motorolaj (barnás-fehéres, sűrű massza a nívópálcán, oka: az olajtérbe jutó hűtőfolyadék keveredik a motorolajjal. Ilyenkor a motorolaj szint is megemelkedik. A motor teljesítménye egyre jobban visszaesik.
Ha ezeket a jeleket észleljük, irány a szakszerviz. Felforrt hűtőfolyadék esetén ne menjünk tovább, mert a hengerfejhiba gyorsan rosszabbodik és más súlyos károkat okozhat: dugattyúszorulás, főtengely csapágy beállása, szeleptörés, stb. Tehát, tréler, vagy vontatás.